Wereldmuziek:
Blick Bassy
(M.m.v. Pascal Danae)
Odeon Zwolle, 14 mei 2011.

(de Stentor, 15 mei 2011)

ZWOLLE – Het is aangenaam verpozen met Blick Bassy. Een sympathieke jongen met een warme glimlach. Een vrolijke tegemoetganger op gympen. Een charmant causeur in licht haperend, maar juist daardoor toegankelijk Engels – aangevuld met een paar woordjes Nederlands, jawel!

“Dank…” lispelt hij in de microfoon, na het eerste uitbundig applaus. Collectieve vertedering golft door de zaal. Nog intenser wordt het wij-gevoel wanneer Blick de oer-Hollandse term ‘vouwfiets’ lanceert, die bij latere improvisaties als leidmotief zal terugkeren. Minder vanwege de betekenis overigens dan om de klank: “Vouw-fiets..! vouw-fiets..!”, waarnaar je ook als native speaker vanzelf met nieuwe oren gaat luisteren.

“De nieuwe soulstem van West-Afrika” word hij genoemd. Voor zijn tweede cd ‘Hongo Calling’ volgde Blick Bassy de oude slavenroute van Kameroen naar Brazilië en verwerkte Latijnse elementen in de tranceverwekkende Hongoritmes van zijn eigen Basaa-cultuur. ‘Trance’ is een trefwoord in dit programma. Weldra laat je je willoos meedrijven met het sprankelend gitarengetokkel, gestaag voortkabbelend als een bergbeek over de rotsvaste en sonore percussiepartij. Heimwee, tederheid en passie zijn troef. En humor natuurlijk, want we hebben het hier immers over Afrika.

Tegenover de uitgelaten jubelkreten in “Donalina” en “Maria” staan “Bolo” en “SDF” als juwelen van subtiele sfeertekening. Forse meerwaarde aan dit concert verleent gastartiest Pascal Danae, ook een fantastisch vocalist, wiens geprononceerd gitaarspel en ferm doch melancholische geluid een charismatische combi vormen met de licht en soepel zingende Bassy.

Bij Blick Bassy frappeert steeds opnieuw zijn waaier van uiteenlopende timbres, alsof hij niet één maar meerdere stemmen achtereen bespeelt. Moeiteloos gaat hij in dialoog met zichzelf, telkens wegduikend van de microfoon om oneindige verten te suggereren. Op zijn figuurlijke vocale vouwfiets peddelt hij behendig door alle stemregisters en waagt zich onversaagd aan scherpe bochten. Met losse handen en veel plezier. En tegelijk bedachtzaam en beheerst, maar vooral bezield. Een muzikant met een missie.