Berichtenpagina

Schilder Cornelius Völker brengt een ode aan het alledaagse

Cornelius Völker: Handen, 2003. Olieverf op doek, 200x300cm, collectie kunstenaar Gebruikte tampons, afgevallen bloemblaadjes, een stapel oude dossiermappen. De Duitse kunstenaar Cornelius Völker verheft het schijnbaar onooglijke tot onderwerp van zijn olieverfschilderijen. Museum MORE toont een overzicht van ’s mans oeuvre. (meer…)

Lees meer

Opnieuw een theatrale ‘Matthäus’ van het Luthers Bach Ensemble

Matthäus Passion door het Luthers Bach Ensemble. Foto Niels de Vries, 2022 Het Luthers Bach Ensemble uit Groningen ontwikkelde een eigen Matthäus-traditie. Geen plechtige concertceremonie rondom een roerloze Christus in rokkostuum, maar een dynamische, ‘semiscenische’ voorstelling. Met interactie onderling én met het publiek. (meer…)

Lees meer

Biografie van pater Bernard van Klaarwater, avonturier met een missie

De vulkanen bij Rabaul in Papoea-Nieuw-Guinea. Foto Jules via Pixabay In 2020 begon publiciste Marianne Visser van Klaarwater aan een onderzoek naar leven en werk van haar oom, pater Bernard van Klaarwater. Vanaf 1923 werkte hij missionaris van het Heilig Hart in Papoea-Nieuw-Guinea.  Talloze brieven schreef hij daarover aan zijn familie.

Lees meer

Noord-Nederlandse koren zingen een drieluik van verlies, hoop en troost

Beeld: Pixabay November is van oudsher de maand waarin we de doden herdenken. Kamerkoor Capella Frisiae en de Roden Girl Choristers herdenken in vier Noord-Nederlandse kerken alle slachtoffers van oorlogen en natuurrampen. Initiatiefnemer is de Friese dirigent en componist Hoite Pruiksma, die speciaal hiervoor een nieuw koorwerk schreef.   (meer…)

Lees meer

Veelbetekenende stilte in schilderijen van Lara de Moor

Beeld: Lara de Moor / Polygon (2017), olieverf, privébezit. © Lara de Moor Museum MORE presenteert de eerste museale solotentoonstelling van Lara de Moor. De kunstenares gunt ons een blik in de verlaten kamers van verwaarloosde huizen. In subtiele tinten brengt ze een zweem van melancholie over, van heimwee ook. Tegelijk

Lees meer

De lyrische natuurbeleving van schilder Eugène Brands (1913-2002)

Eugène Brands: 'Wide Country' (1976), olieverf op doek, 200x400 cm. Cobra Museum Meestal zien we in het Noord-Veluws Museum figuratieve schilders, die een band hebben of hadden met de vroegere kunstenaarskolonie in Nunspeet. Maar Onder de Bos is een hommage aan de lyrische abstractie van Eugène Brands (1913-2002). (meer…)

Lees meer

De Wet meerouderschap moet primair het belang van het kind dienen

Beeld: Kris via Pixabay Draagmoederschap en meer specifiek de Wet meerouderschap bleken eind augustus een veelbesproken onderwerp bij o.a. Nieuwsuur en in Trouw. In het maatschappelijk debat worden echter een paar punten gemist, en wel vanuit het perspectief van het gewenste kind zelf. Vandaar dat Stichting Donorkind ook die invalshoek wil belichten.

Lees meer

In museumsmederij ‘De Hoefhamer’ brandt het vuur al vier eeuwen

 Vrijwilligers Gert en Martin aan het werk. (Foto auteur) De Hoefhamer in Elburg is misschien wel de oudste smederij van Nederland. Wie de Smedestraat inloopt, hoort van verre al de hamerklanken van metaal op metaal. Want hoewel de werkplaats niet meer beroepsmatig wordt geëxploiteerd – in 2008 werd die officieel een

Lees meer

Museum MORE toont het raadselachtig universum van schilder Jan Worst

Jan Worst, Echoes and Footsteps (120x200 cm) 2018, part. collectie, foto Peter Tahl Deze zomer hoopt schilder Jan Worst zijn zeventigste verjaardag te vieren. Een mooie aanleiding voor de solotentoonstelling A Curious Universe, waarmee Museum MORE zijn werk in retrospectief belicht. (meer…)

Lees meer