Recensie van het album ‘Feux d’Artifice’ – Debussy, 24 Préludes
Marietta Petkova, piano
Bloomline BS019-096 (2CD) 

Nederlands Dagblad, 13-09-2019. Beeld: cover cd (foto Leo de Klerk)

Voor het Debussy-jaar 2018 maakte pianiste Marietta Petkova een diepgravende studie van zijn 24 Préludes, verdeeld over Livre I en Livre II. Dit najaar verschijnt het resultaat: het album Feux d’Artifice, naar de Prélude 24 uit Livre II. Live ingespeeld op 20 juni 2019, op dat podium waarmee ze zich al jaren verbonden weet: de Salle Paderewksi in het Casino de Montbenon te Lausanne.

Petkova koestert dierbare herinneringen aan deze plek met zijn rijke historie. Hier speelde het crème de la crème van de pianistiek: Gieseking, Arrau, Michelangeli. 
Zelf kwam ze er voor het eerst in 1989, als bedeesde Oostblok-studente tijdens het Clara Haskil Concours. Die deelname leverde haar juichende recensies, een stipendium en warme connecties op.

Ze zou hier dan ook nog vaak terugkeren. Haar debuutalbum met de Études-Tableaux van Rachmaninov (1996) werd er opgenomen, evenals al zijn 13 Préludes in 2002.
Petkova: ‘In 2002 speelde ik Rachmaninov op dezelfde Steinway als nu de 24 Préludes. Ik herkende hem onmiddellijk. Toen werd ik al verliefd op dit instrument. Dit was als het weerzien met een oude vriend: wat ouder geworden, maar ook rijper en zó geschikt voor Debussy.’

Op Feux d’Artifice kleurt ze elk afzonderlijk karakter van de 24 Préludes met veel zorg in. Kippenvel krijg je bij Des pas sur la neige (Voetstappen in de sneeuw) en het krachtige Ce qu’a vu le vent d’ouest (Wat de westenwind zag).
Ondanks de talrijke nuances in expressie vervalt ze nergens in sentiment, virtuositeitsvertoon of intellectualisme. Petkova geeft Debussy een menselijke stem, zonder gekunstelde subtieldoenerij.

Conform haar principes is Feux d’Artifice live opgenomen; Marietta Petkova houdt niet van studiowerk.
‘Tijdens een concert zit ik in een proces. In een studio blijf je alsmaar fragmenten inspelen, want je denkt dat het altijd nóg mooier kan. Maar ik zoek de concentratie van het moment waarop je je publiek ontmoet. Dan val je als musicus vanzelf terug op de allerbeste takes die diep in jou liggen opgeslagen.’

Meer info: www.mariettapetkova.rocks